Καθαρή Πορεία | Γιάννης Δημητριάδης

«Μουτζουβής - marine»: Νέα ήθη και στην διαχείριση του λιμανιού του Πόρου

27 Αυγούστου, 2025

«Μουτζουβής - marine»: Νέα ήθη και στην διαχείριση του λιμανιού του Πόρου

Ούτε 2 χρόνια δεν χρειάστηκαν για να γκρεμίσει η δημοτική αρχή Κουτουζή όσα έχτιζε 9 χρόνια η δημοτική αρχή Δημητριάδη αναφορικά με την διαφάνεια και την ισονομία στην λειτουργία του λιμανιού του Πόρου.

Θυμίζουμε ότι μέχρι το 2014 στο λιμάνι δεν ίσχυε κανένας κανόνας αναφορικά με τις θέσεις και τους τρόπους ελλιμενισμού των σκαφών με συνέπεια να επικρατεί η άγρα πελατών και ο αθέμιτος ανταγωνισμός.
Τα φαινόμενα αυτά περιορίστηκαν ριζικά την περίοδο 2015-2023 μετά από μεγάλη προσπάθεια και σημαντικές παρεμβάσεις του Δημ. Λιμ. Ταμείου, με κρισιμότερη την θέσπιση το 2019 Κανονισμού καθορισμού θέσεων ελλιμενισμού ανά ζώνη και ανά τύπο σκάφους, η εφαρμογή του οποίου επέβαλε τάξη και διαφάνεια στο λιμάνι μοιράζοντας ισότιμα την πελατεία από τα κότερα σε όλη την τοπική οικονομία.

Υπήρχαν βέβαια κάποιοι λίγοι που ποτέ δεν αποδέχτηκαν τους κανόνες και συνέχισαν να εξασκούν πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των συναδέλφων τους. Οι άνθρωποι αυτοί σήμερα βρίσκονται στο απυρόβλητο, λύνοντας και δένοντας (κυριολεκτικά) χωρίς πλέον να μπορεί να τους μιλήσει κανείς, μιας που -ως γνωστόν- έβαλαν πλάτη το 2023 για να εκλεγεί η σημερινή δημοτική αρχή.

Παράλληλα, οι κανόνες που θεσπίστηκαν την προηγούμενη περίοδο έχουν καταργηθεί στην πράξη και πλέον ο μόνος κανόνας είναι ότι ο Πρόεδρος του Δ.Λ.Τ. υποδεικνύει ποια σκάφη ελλιμενίζονται στο λιμάνι και σε ποιο ακριβώς σημείο.

Πλέον, σε όλο και περισσότερες ζώνες του λιμανιού τοποθετείται από το Δ.Λ.Τ. κόκκινη κορδέλα που απαγορεύει την πρόσδεση και όσα σκάφη φτάνουν στο λιμάνι ενημερώνονται προφορικά ότι δεν μπορούν να δέσουν γιατί δεν έχουν στείλει e-mail. Έτσι, στο λιμάνι δένουν μόνο όσα σκάφη έχουν στείλει e-mail και η αίτησή τους έχει εγκριθεί.

Με ποια διαδικασία εγκρίνονται όμως οι αιτήσεις; Αξιολογούνται από τον Πρόεδρο του ΔΛΤ ο οποίος με απόλυτη αδιαφάνεια τις απορρίπτει ή τις εγκρίνει, υποδεικνύοντας στο κάθε σκάφος το σημείο πρόσδεσης που εκείνος διαλέγει.
Έτσι, κανείς δεν μπορεί να ξέρει αν ο Πρόεδρος τηρεί απαρέγκλιτα το μοναδικό αντικειμενικό κριτήριο για την έγκριση ή απόρριψη των αιτήσεων, δηλαδή εκείνο της προτεραιότητας ανά ζώνη.
Αν υπήρχε διαφάνεια, βέβαια, θα ξέραμε και κανείς δεν θα μπορούσε να κάνει καμία κακή υπόθεση!
Επιπλέον, κατά την υπόδειξη των θέσεων, ο Πρόεδρος συχνά παραβιάζει ο ίδιος τον Κανονισμό υιοθετώντας κριτήρια κατανομής των σκαφών που κανείς δεν ξέρει ποια είναι…

Αρχικά το μέτρο εφαρμόστηκε μόνο για σκάφη άνω των 20μ στην ζώνη της «παλιάς Αγροτικής» και στην συνέχεια επεκτάθηκε παντού ανάλογα με τις καθημερινές εμπνεύσεις του Προέδρου.

Τονίζεται ότι η διαδικασία αυτή δεν είναι πουθενά ανακοινωμένη.

Ακόμα σοβαρότερο πρόβλημα από την αδιαφάνεια της διαδικασίας, όμως, είναι η αναποτελεσματικότητά της.
Για πρώτη φορά φέτος τον Αύγουστο είδαμε επανειλημμένα εκατοντάδες μέτρα του λιμανιού να είναι άδεια σε μέρες και ώρες αιχμής και στην θέση των σκαφών να βρίσκονται κόκκινες κορδέλες.

Αυτό που συμβαίνει είναι ότι το λιμάνι μένει άδειο μέχρι αργά το βράδυ καθώς δεν υπάρχει ανάγκη να έρθει κανείς έγκαιρα για να προλάβει θέση. Και δεν χρειάζεται να εξηγήσουμε ότι λιγότερες ώρες ελλιμενισμού σημαίνουν μικρότερη κατανάλωση στην τοπική αγορά.
Επίσης, ακόμα και το βράδυ πολλές θέσεις παραμένουν κενές, αφού αρκετά σκάφη τις δεσμεύουν με e-mail και τελικά δεν έρχονται χωρίς να υφίστανται καμία συνέπεια.

Επιπλέον, εξαιτίας της νέας διαδικασία έχει μειωθεί αισθητά το ποσοστό των μικρών ιστιοπλοϊκών που δένουν στο λιμάνι και την θέση τους έχουν πάρει μεγαλύτερα επαγγελματικά σκάφη, τα οποία έρχονται τακτικά στο νησί και το πλήρωμά τους γνωρίζει την διαδικασία, σε αντίθεση με τους καπετάνιους των ιστιοπλοϊκών.
Όμως, τα επαγγελματικά σκάφη με πλήρωμα δεν κάνουν τζίρο στα μαγαζιά όσο τα μικρά ιστιοπλοϊκά, καθώς παρέχουν στους επιβάτες φαγητό μέσα στο σκάφος. Επιπλέον είναι φαρδύτερα, με συνέπεια ο αριθμός των σκαφών που δένουν συνολικά στο λιμάνι να είναι μικρότερος και το ίδιο ο συνολικός αριθμός επισκεπτών του νησιού, αλλά και τα έσοδα του Δ.Λ.Τ. (οι χρεώσεις λιμενικών τελών γίνονται με βάση μόνο το μήκος).

Σημειώνεται επίσης ότι οι τεχνικές του λιμανιού στην πασσαλωτή προβλήτα και στη νέα προβλήτα στην περιοχή του πρ. ΟΤΕ δεν επιτρέπουν την πρόσδεση τόσο μεγάλων σκαφών, με συνέπεια να τίθεται και ζήτημα ασφαλείας. Τέλος, τα επαγγελματικά σκάφη κάνουν μεγάλη σπατάλη νερού για πλύσιμο των καταστρωμάτων τους, σε αντίθεση με τα ιστιοπλοϊκά.
Βέβαια, όπως αναγράφεται στην ιστοσελίδα του Δ.Λ.Τ. από τις 28.7.2025, «η παροχή ύδατος παρέχεται μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις επείγοντος κατόπιν αξιολόγησης του αιτήματος από το Δ.Λ.Τ. Πόρου». Ακόμα και για το ποια σκάφη παίρνουν νερό, δηλαδή, αποφασίζει ο Πρόεδρος!

Με όλους τους παραπάνω τρόπους, η σημερινή δημοτική αρχή έχει καταφέρει να καταστρέψει την καλή φήμη και την αξιοπιστία του λιμανιού μας που χτίστηκαν με τόσο κόπο τα προηγούμενα χρόνια.