Πρόγραμμα
Αναλυτικά:
Για το λιμάνι και το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο (Δ.Λ.Τ.)
Τι παραλάβαμε το 2014:
Τα μεγάλα έργα που εκτελέστηκαν τις προηγούμενες δεκαετίες στο λιμάνι είχαν σημαντικές αστοχίες και, τόσο αυτά, όσο και ορισμένες τοπικές υποδομές στην Πέρλια, το Ασκέλι και το Νεώριο είχαν σοβαρά ζητήματα νομιμότητας.
To Δ.Λ.Τ. δεν διέθετε διοικητικό προσωπικό και προσωπικό εξυπηρέτησης των σκαφών, υπολειτουργούσε και παρουσίαζε σημαντικά φαινόμενα κακοδιαχείρισης.
Ευκολίες υποδοχής σκαφών (pillars, φωτισμός, δέστρες κτλ) υπήρχαν μόνο σε λίγα τμήματα του λιμανιού και δεν είχαν καθοριστεί ποτέ ζώνες ελλιμενισμού ανά είδος σκαφών.
Μετά την κατάρρευση το 2012 των δυτικών κρηπιδωμάτων (περιοχή κτηρίου Ο.Τ.Ε.), ο Δήμος και το Δ.Λ.Τ. δεν ξεκίνησαν την διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου αποκατάστασης, με αποτέλεσμα να χαθούν 2 πολύτιμα χρόνια έως το 2014.
Τι κάναμε την περίοδο 2014-2019:
Νοικοκυρέψαμε το Δ.Λ.Τ., αυξάνοντας τις εισπράξεις του, τις δαπάνες του και τις παρεχόμενες υπηρεσίες του και οργανώσαμε προσωπικό είσπραξης λιμενικών τελών με βάρδιες όλη την ημέρα.
Θεσμοθετήσαμε κανονισμό καθορισμού ζωνών ελλιμενισμού και κάναμε συστηματικές παρεμβάσεις ώστε να εξισορροπηθεί η ανάπτυξη όλων των ζωνών του λιμανιού, τοποθετώντας παντού υποδομές εξυπηρέτησης σκαφών (πίλαρς, δέστρες) και αστικούς εξοπλισμούς εξυπηρέτησης πεζών (παγκάκια, φωτιστικά, σκαλοπάτια κτλ).
Αναθέσαμε μελέτες για τη νομιμοποίηση όσων αυθαίρετων κατασκευών επέτρεπε ο νόμος (πέργκολες) αναστέλλοντας έτσι τις διαδικασίες κατεδάφισης που είχαν κινηθεί πριν το 2014, κάναμε παρεμβάσεις για την άρση των επικινδυνοτήτων της πασσαλωτής προβλήτας, ανακατασκευάσαμε την γλίστρα καθέλκυσης σκαφών, κάναμε βυθομέτρηση του διαύλου, εξασφαλίσαμε δωρεά τεσσάρων πλωτών προβλητών από τη μαρίνα του Αγ. Κοσμά κ.α.
Κάναμε μικρές τεχνικές παρεμβάσεις, επισκευές και τοποθετήσεις λειτουργικών εξοπλισμών στο λιμάνι και στις ακτές της Πέρλιας, Ασκελίου και Νεωρίου.
Συνάψαμε πολυετείς παραχωρήσεις παραλιών μέσω διαγωνισμών, αναβαθμίζοντας σημαντικές παραλίες του νησιού (Μοναστήρι, Άγκυρα, Μικρό Νεώριο) και τοποθετήσαμε ναυαγοσώστη στην πλαζ Ασκελίου.
Τι είχαμε υποσχεθεί για την περίοδο 2019 - 2023 και τι κάναμε:
Είχαμε υποσχεθεί ότι «θα φροντίσουμε για την έγκαιρη και άρτια ολοκλήρωση του έργου αποκατάστασης του κατεστραμμένου τμήματος του λιμανιού στην περιοχή του κτηρίου ΟΤΕ, το οποίο εκτελείται από την Περιφέρεια Αττικής» και το κάναμε, με αποτέλεσμα το τμήμα αυτό να αποτελεί από το 2020 ένα από τα πλέον λειτουργικά και πολυσύχναστα σημεία του λιμανιού.
Είχαμε υποσχεθεί ότι «θα αναθέσουμε μελέτη με την οποία θα προδιαγραφεί η εκτέλεση όμοιου έργου πασσαλόμπηξης από το κεφαλόσκαλο έναντι οικίας Καρρά μέχρι το Νέο Δυτικό Λιμάνι» και το κάνουμε έχοντας προχωρήσει τις σχετικές προμελέτες!
Είχαμε υποσχεθεί ότι «θα παραλάβουμε και θα υλοποιήσουμε το masterplan, στη βάση του οποίου θα δρομολογηθούν σημαντικά έργα» και παραλάβαμε το masterplan, για το οποίο εκκρεμούν πλέον μόνο οι εγκρίσεις από το Υπουργείο Ναυτιλίας προκειμένου να ξεκινήσει να ισχύει.
Είχαμε υποσχεθεί ότι «θα δρομολογήσουμε τη δημιουργία νέας υπερυψωμένης γέφυρας στο Κανάλι» και κάναμε το σημαντικότερο βήμα, εντάσσοντας στο δημοπρατημένο έργο αποκατάστασης του Βιολογικού την ανύψωση του αγωγού μεταφοράς λυμάτων, ώστε να είναι δυνατή η αύξηση απόστασης της γέφυρας από την θάλασσα.
Είχαμε υποσχεθεί ότι «θα αξιοποιήσουμε και θα αναβαθμίσουμε το λιμάνι, τόσο στην πόλη του Πόρου, όσο και στην ακτή της Πέρλιας, ώστε να εξυπηρετεί περισσότερα σκάφη» και το κάναμε, τοποθετώντας νέα πίλαρς και δέστρες στο λιμάνι, καθώς και πλωτή εξέδρα και δέστρες στα βράχια στην περιοχή της βίλας Γαλήνη.
Είχαμε υποσχεθεί ότι «θα συντηρήσουμε τις υποδομές στις περιοχές εκτός λιμανιού» και το κάναμε, επισκευάζοντας τις προβλήτες στις περιοχές του Μεγ. Νεωρίου, του Μικρού Νεωρίου, του Ασκελίου, του Μοναστηρίου και της Μπούγιας (σε εξέλιξη), καθώς και την λιθορριπή μεταξύ Πλάκας και Αλυκής.
Είχαμε υποσχεθεί ότι «θα επεκτείνουμε τα δίκτυα των pillars έως την Πούντα» και κάναμε τα σημαντικότερα βήματα εγκαθιστώντας ΚΑΦΑΟ παροχής του ΔΕΔΔΗΕ και υποβάλλοντας αίτημα χρηματοδότησης 50.000€ για αναγκαίο ηλεκτρικό δίκτυο στο Υπουργείο Ναυτιλίας.
Υπογράψαμε τριμερή προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Δήμου, του Δ.Λ.Τ. και του Δικτύου Συνεργασίας Δήμων Π.Ε. Νήσων για την αρχιτεκτονική μελέτη ανάπλασης όλης της παραλιακής περιοχής της Πούντας (αναλυτικά βλ. στο κεφάλαιο «Για τον Δήμο – Έργα και εξοπλισμοί»).
Κάναμε δεκάδες μικρές τεχνικές παρεμβάσεις, επισκευές και
τοποθετήσεις λειτουργικών εξοπλισμών στο λιμάνι και στις ακτές της
Πέρλιας, Ασκελίου Νεωρίου και Μπούγιας, μεταξύ των οποίων τις εξής:
- Τοποθετήσαμε ξύλινες σκάλες πρόσβασης στην παραλία στο Ασκέλι.
- Επισκευάσαμε την σκάλα της παραλίας «χειμερινών κολυμβητών» στην Μπούγια.
- Τοποθετήσαμε χειρολισθήρες σε προβλήτες λουωμένων στο Νεώριο
και στο Ασκέλι.
- Συντηρήσαμε όλες τις αλτάνες στην Πούντα και καταργήσαμε εκείνες
απέναντι από την πλ. Ηρώων, αντικαθιστώντας τες με
πλακόστρωση.
- Τοποθετήσαμε νέα πίλαρς.
- Τοποθετήσαμε νέα φωτιστικά στο Νέο Δυτικό Λιμάνι.
- Αντικαταστήσαμε το κεντρικό ΚΑΦΑΟ στην πιάτσα των ταξί.
- Τοποθετήσαμε ρεμέντζα για τα αλιευτικά και τα μόνιμα σκάφη στην
Πούντα.
Τοποθετήσαμε πλωτές προβλήτες στην Άγκυρα, στην βίλα Γαλήνη και στην «10η στάση» στο Ασκέλι και εκκρεμεί η αδειοδότηση από το Υπουργείο Ναυτιλίας για την τοποθέτηση πλωτής προβλήτας και στο Μοναστήρι.
Τοποθετήσαμε συστήματα σκίασης και παγκάκια αναμονής επιβατών στα ιπτάμενα, στην πιάτσα των ταξί και στην αφετηρία των λέμβων προς/από Γαλατά. Πρόκειται για ελαφριές κατασκευές με συστήματα εφελκυόμενων πανιών που μοιάζουν με ιστία και δεν αλλοιώνουν τον παραδοσιακό χαρακτήρα του Οικισμού, ενώ παρουσιάζουν σημαντικά λειτουργικά πλεονεκτήματα, έχοντας εξαιρετική απόδοση σκίασης και αντοχή στις καιρικές συνθήκες. Η δαπάνη για την προμήθεια των σκιάστρων χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από το Πρόγραμμα CLLD- LEADER και ανήλθε στο ποσό των €24.800.
Δημοπρατήσαμε το στέγαστρο αναμονής επιβατών στο Νέο Δυτικό Λιμάνι με προϋπολογισμό 105.645€.
Τοποθετήσαμε 9 φωτοσημαντήρες πλευρικής σήμανσης στον δίαυλο Πόρου-Γαλατά κόστους 40.777€, οι οποίοι ορίζουν το πλεύσιμο τμήμα του διαύλου σύμφωνα με το Διεθνές Σύστημα Ναυτιλιακής Σήμανσης IALA και τον Ελληνικό Πλοηγό, ο οποίος προέβλεπε την τοποθέτησή τους ήδη από το 2004.
Τοποθετήσαμε 45 νέα καλαίσθητα καλάθια απορριμμάτων κόστους 20.000€ σε όλη την παραλιακή ζώνη της Σφαιρίας, σε αντικατάσταση παλαιών καλαθιών τουλάχιστον τριών διαφορετικών τύπων. Τα νέα καλάθια διαθέτουν λειτουργικές ευκολίες (άνοιγμα με κλειδί, ενσωματωμένο ανοξείδωτο σταχτοδοχείο), υψηλή αντοχή (πολυαιθυλένιο 3 εκ.) και μεγάλη χωρητικότητα (80 λίτρα) χάρη στην οποία η δυναμικότητα του δικτύου κοινόχρηστων καλαθιών της παραλίας αυξήθηκε κατά 200%.
Αντικαταστήσαμε τον φάρο των Σφαγείων και τοποθετήσαμε ταμπέλα με οδηγίες για τους κανόνες διέλευσης του διαύλου στο κτήριο των Σφαγείων.
Κατεδαφίσαμε το Φθινόπωρο του 2022 τις αυθαίρετες κατασκευές της πλαζ Ασκελίου (οι οποίες είχαν χαρακτηρισθεί τελεσίδικα ως κατεδαφιστέες ήδη από το 2008, με συνέπεια να μην επιτρέπεται η παραχώρησή τους ούτε η νομιμοποίησή τους), αυξάνοντας έτσι το πλάτος της αμμώδους παραλίας και το εμβαδό που μπορεί να παραχωρείται για την ανάπτυξη οργανωμένων υποδομών (ομπρέλες, ξαπλώστρες). Σημειώνεται ότι καταφέραμε να εξαιρεθεί από την κατεδάφιση η σκάλα της προβλήτας της Αίγλης, καθώς την εντάξαμε στο master plan ως κύρια λιμενική υποδομή.
Προκηρύξαμε τον Φλεβάρη του 2023 διαγωνισμό για την παραχώρηση 1.200τ.μ. της παραλίας Ασκελίου με υποχρέωση του πλειοδότη να τοποθετήσει σύγχρονους εξοπλισμούς, καντίνα, τουαλέτες και αποδυτήρια. Καθώς το όμορο ξενοδοχείο προσέφυγε στο Συμβούλιο Επικρατείας επιτυγχάνοντας την προσωρινή αναστολή του διαγωνισμού, το Δ.Λ.Τ. στις αρχές του καλοκαιριού προχώρησε άμεσα στην προμήθεια και τοποθέτηση 65 κοινόχρηστων ομπρελών, με συνέπεια η παραλία να είναι εξ ολοκλήρου διαθέσιμη για δωρεάν χρήση στους λουόμενους. Στο μεταξύ, το ΣτΕ απέρριψε την αίτηση αναστολής της ξενοδοχειακής επιχείρησης, με συνέπεια ο διαγωνισμός να μπορεί πλέον να διενεργηθεί κανονικά μετά το πέρας της τουριστικής περιόδου.
Συνεχίσαμε την διαχείριση των παραλιών αρμοδιότητας του Δ.Λ.Τ. με διαφάνεια και νομιμότητα και με γνώμονα το συλλογικό συμφέρον του νησιού (αναλυτικά βλ. στο κεφάλαιο «Για την κοινωνία και την επιχειρηματικότητα – Τουρισμός και επιχειρηματικότητα»).
Πετύχαμε την επαναχάραξη των γραμμών αιγιαλού και παραλίας στο Νέο Δυτικό Λιμάνι, η οποία αποτελούσε εκκρεμότητα από την περίοδο αδειοδότησης του έργου το 2000.
Αναλάβαμε πανελλήνια πρωτοβουλία για την συγκέντρωση προτάσεων όλων των Δ.Λ.Τ. της χώρας για την βελτίωση τον νομικού πλαισίου των μικρών λιμένων και υποβάλαμε στο Υπουργείο Ναυτιλίας σχετικό υπόμνημα το οποίο συνυπόγραψαν συνολικά 24 Δ.Λ.Τ.
Κατόπιν συνεννόησης με τον Γενικό Γραμματέα Λιμένων και Λιμενικών Υποδομών, αναθέσαμε σε εξειδικευμένο νομικό γραφείο τη σύνταξη σχεδίου τροπολογίας για τον καθορισμό πλαισίου λειτουργίας της καβοδεσίας σε όλα τα λιμάνια της χώρας.
Συμβαδίζοντας με τις εντυπωσιακές επιδόσεις του Δήμου στην άντληση
εθνικών και χρηματικών πόρων, το Δ.Λ.Τ. εξασφάλισε σημαντικές
χρηματοδοτήσεις για τις ακόλουθες δράσεις που υλοποίησε την
περίοδο 2019-2023:
- Χρηματοδότηση 107.570€ από το Πρόγραμμα CLLD-LEADER για
ανάπτυξη και συντήρηση υποδομών (εφελκυόμενες τέντες,
φανοστάτες, μηχανή πυρόσβεσης, προσκρουστήρες, πίλαρς).
- Χρηματοδότηση 67.094€ από το Υπουργείο Εσωτερικών για
εκπόνηση των ακόλουθων μελετών: 1) λειτουργικός σχεδιασμός
λιμένα (masterplan), 2) επισκευή/αναβάθμιση υφιστάμενων
λιμενικών έργων, η οποία αφορά τεχνικές λύσεις για τις προβλήτες
Μουρτζούκου, Γερμανών, Άγκυρας, Αίγλης, 10ης Στάσης, Άσπρου
Γάτου, Σερέτη, Μαναστηρίου, Πλάκας, την πασσαλωτή προβλήτα
και την δημιουργία ρεμέτζων στην Πούντα και 3) προτάσεις
αναδιοργάνωσης λιμενικών υποδομών και περιοχών, οι οποίες
αφορούν στη νομιμοποίηση παλαιών κατασκευών, καθώς και την
αξιοποίηση της παραλιακής περιοχής πλησίον της βίλας Γαλήνη.
Υποβάλαμε αίτηση χρηματοδότησης 172.000€ στο Υπουργείο Ναυτιλίας για την δημιουργία υποδομής σύνδεσης πίλαρς στην Πούντα (€50.000), την επισκευή της προβλήτας και της κλίμακας Αίγλης (€47.000) και της προβλήτας Πλάκας (€75.000).
Σε συνέχεια της θεσμοθέτησης κανονισμού καθορισμού ζωνών ελλιμενισμού του λιμανιού μας, θεσμοθετήσαμε κανονισμό διάθεσης θέσεων και παροχών λιμένα, ώστε να υπάρχουν κανόνες στο λιμάνι και να γνωρίζουν οι κυβερνήτες τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματά τους.
Θεσμοθετήσαμε κανονισμό καθορισμού χώρων τραπεζοκαθισμάτων στην χερσαία ζώνη λιμένα στην περιοχή της Σφαιρίας, ώστε να λάβουν επίσημο χαρακτήρα οι ισχύοντες κανόνες που επηρεάζουν την λειτουργία του κλάδου της εστίασης και της αγοράς ακινήτων στους χώρους αρμοδιότητας του Δ.Λ.Τ.
Θεσμοθετήσαμε σχέδιο παραλαβής και διάθεσης αποβλήτων.
Καθαρίσαμε την ακτή της Πέρλιας από δεκάδες ανενεργές και μισοβουλιαγμένες βάρκες και από πλήθος επικίνδυνων κατασκευών.
Σε διοικητικό επίπεδο, το Δ.Λ.Τ. Πόρου σήμερα λειτουργεί υποδειγματικά, εμφανίζοντας σημαντικά έσοδα που επανεπενδύει στις υποδομές και τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Σήμερα στο Δ.Λ.Τ. εργάζονται μέσω διάφορων τύπων συμβάσεων 13 άτομα, ενώ υπάρχουν ενεργές συμβάσεις για υποστήριξή του στα εξής αντικείμενα: 1) τεχνική υποστήριξη (προγραμματική σύμβαση με το Δίκτυο Συνεργασίας Δήμων Π.Ε. Νήσων), 2) λογιστική υποστήριξη, 3) συντήρηση λογισμικού οικονομικής υποστήριξης, 4) τεχνικός ασφαλείας, 5) εξυπηρέτηση σκαφών, 6) ναυαγοσώστης παραλίας Ασκελίου, 7) υπηρεσίες αντιρρύπανσης, 8) συντήρηση ηλεκτρικών εγκαταστάσεων, 9) συντήρηση υδραυλικών εγκαταστάσεων, 10) συντήρηση λιμενικών υποδομών, 11) καθαριότητα κοινόχρηστων χώρων.
Το Δ.Λ.Τ. απέκτησε την δική του δίγλωσση ιστοσελίδα portofporos.gr, μέσω της οποίας παρέχονται στους ενδιαφερόμενους όλες οι πληροφορίες για τον τρόπο λειτουργίας του λιμανιού, τον καθορισμό θέσεων πρόσδεσης και παροχής υπηρεσιών, αποσπάσματα από τον Πλοηγό «Ελλάς Θαλασσινός Οδηγός», ζωντανά δεδομένα από την πλατφόρμα του Marine Traffic και πρόγνωση του καιρού. Επίσης, υπάρχει δυνατότητα κατάθεσης ηλεκτρονικών αιτήσεων και LINKS με την σελίδα του Δ.Λ.Τ. στη Διαύγεια και τις ιστοσελίδες του Δήμου Πόρου poros.gr και visitporos.com.
Η μεγαλύτερη επιβράβευση του έργου του Δ.Λ.Τ. είναι το γεγονός ότι το λιμάνι του Πόρου αναδείχθηκε ως το καλύτερο λιμάνι της χώρας που η διαχείρισή του ασκείται από Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, σε έρευνα που διεξήγαγε το Πανελλήνιο Σωματείο Ιδιοκτητών Ιστιοφόρων σκαφών (ΠΑ.Σ.ΙΔ.Ι) το 2022. Το λιμάνι μας κατέλαβε το 40% των ψήφων ανάμεσα σε 140 λιμάνια της χώρας και κατατάχτηκε πρώτο μεταξύ των λιμανιών που διοικούνται από δημοτική διοίκηση και συνολικά δεύτερο μεταξύ όλων των λιμανιών – προορισμών της νησιωτικής και παράκτιας Ελλάδας. Η παραπάνω διάκριση, όπως και το ρεκόρ των 18.000 αφίξεων το 2022 (από 8.883 το 2017), αποτελεί ένα ακόμα επιστέγασμα της τεράστιας προόδου που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια σε επίπεδο ανάπτυξης υποδομών και υπηρεσιών στο λιμάνι του Πόρου, το οποίο με τη μεγάλη επισκεψιμότητά του για περισσότερους από 6 μήνες τον χρόνο, αναδεικνύεται σε βασικό πυλώνα της τοπικής οικονομίας.
Τι θα κάνουμε την περίοδο 2024-2028:
Θα συνεχίσουμε την υλοποίηση του σχεδιασμού μας με βάση το masterplan και τους ίδιους άξονες που έχουμε προδιαγράψει ήδη από το 2014, έχοντας καταφέρει να μετατρέψουμε το λιμάνι μας στο πρώτο λιμάνι πανελλήνια σε αφίξεις τουριστικών σκαφών και σε ικανοποίηση επισκεπτών.