Πρόγραμμα
Αναλυτικά:
Για τις συγκοινωνίες και το κυκλοφοριακό
Τι παραλάβαμε το 2014:
Μέχρι το 2014 δεν υπήρχε κανένας σχεδιασμός από τον Δήμο για την αντιμετώπιση του συνεχώς αυξανόμενου κυκλοφοριακού προβλήματος και την ανάπτυξη τοπικών συγκοινωνιών, ενώ από το 1992 και μετά δεν θεσμοθετήθηκε καμία κυκλοφοριακή ρύθμιση.
Η προβλεπόμενη (από το 1992) καθημερινή απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλία του Πόρου εφαρμοζόταν μόνο τα Σαββατοκύριακα, οι δρόμοι και τα πεζοδρόμια στο κέντρο του Πόρου είχαν μετατραπεί σε ένα απέραντο parking και δεν υπήρχαν πουθενά διαγραμμίσεις και σήμανση. Σημειώνεται επίσης ότι από το 1992 η παραλιακή οδός έχει καθοριστεί ως μονόδρομος για όλα τα οχήματα.
Σε επίπεδο συγκοινωνιών, καθώς ο Δήμος δεν είχε ενδιαφερθεί ποτέ για την ίδρυση δημοτικής συγκοινωνίας, το λεωφορείο της άγονης γραμμής Πόρου - Μοναστηρίου διερχόταν κάνοντας στάσεις παράνομα στο κέντρο του νησιού επιβαρύνοντας το κυκλοφοριακό, το λεωφορείο Νεωρίου είχε διακόψει την λειτουργία του ήδη από το 2013, ενώ η συγκοινωνία με βάρκα προς Ασκέλι, Νεώριο και Πλάκα - Αλυκή διακόπηκε από το 1990.
Τι κάναμε την περίοδο 2014-2019:
Η αντιμετώπιση των συγκοινωνιακών αναγκών του Πόρου αποτέλεσε βασική προτεραιότητα της δημοτικής μας αρχής. Εκπονήσαμε κυκλοφοριακή μελέτη για τη Σφαιρία και ψηφίσαμε νέες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις με στόχο την αντιμετώπιση των σύγχρονων αναγκών (περιορισμός απαγόρευσης κυκλοφορίας μόνο το καλοκαίρι με αύξηση ωρών, κατάργηση μονοδρόμου για τα δίκυκλα κ.α.), οι οποίες δυστυχώς -μετά από προσφυγές της τότε αντιπολίτευσης- δεν επικυρώθηκαν ποτέ από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση με συνέπεια να μην ισχύσουν. Επίσης, αξιώσαμε από την Αστυνομία να αστυνομεύει την προβλεπόμενη απαγόρευση κυκλοφορίας στην παραλία του Πόρου όλο το καλοκαίρι και τοποθετήσαμε απαγορευτικό και υπάλληλο για να ενημερώνει τους οδηγούς.
Αγοράσαμε minibus και ιδρύσαμε δημοτική συγκοινωνία στην Σφαιρία, η οποία λειτούργησε στα μέσα του 2019.
Διαγραμμίσαμε για πρώτη φορά την αχανή έκταση του Νέου Δυτικού Λιμένα, τους χώρους στάθμευσης και θέσεις ΑμεΑ στο κέντρο και τους δρόμους της Καλαυρίας, ενώ δημιουργήσαμε τις πρώτες νόμιμες διαβάσεις στο νησί (θεσμοθετημένες με Φ.Ε.Κ.) σε όλα τα σχολεία και στις διαδρομές προς αυτά.
Αναβιώσαμε τα δρομολόγια λέμβων προς Νεώριο από το 2014 και προς Πλάκα - Αλυκή με επιδότηση από τον Δήμο.
Τι είχαμε υποσχεθεί για την περίοδο 2019 - 2023 και τι κάναμε:
Είχαμε τονίσει ότι «η εφαρμογή ρυθμίσεων πεζοδρόμησης του κέντρου σε συγκεκριμένες ώρες τις περιόδους αιχμής, με ταυτόχρονη λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας τις ίδιες ώρες, αποτελεί βασική και αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητά μας» και κάναμε ακριβώς αυτό! Ειδικότερα, αξιοποιώντας τις έκτακτες διατάξεις που ίσχυσαν τις θερινές περιόδους των ετών 2020-2022 λόγω της πανδημίας, η δημοτική μας αρχή εφάρμοσε το ριζοσπαστικό μέτρο της πεζοδρόμησης στο κέντρο του νησιού, με τον αποκλεισμό αυτοκινήτων και μοτοποδηλάτων και την τοποθέτηση τραπεζοκαθισμάτων επί της ασφάλτου. Το μέτρο αυτό μεταμόρφωσε κυριολεκτικά την εικόνα του νησιού, αυξάνοντας την λειτουργικότητα της περιοχής, την απόλαυση των επισκεπτών και την καλή φήμη του Πόρου και του λιμανιού του ως προορισμού. Με την λήξη της πανδημίας, η δημοτική αρχή φρόντισε για την έγκαιρη θεσμοθέτηση των ίδιων ρυθμίσεων σε μόνιμη βάση, με συνέπεια φέτος το καλοκαίρι να εκδοθεί Φ.Ε.Κ. για την μονιμοποίησή τους και για πρώτη φορά μετά το 1992 να ισχύσουν νέες μόνιμες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις στο νησί.
Είχαμε υποσχεθεί ότι «θα αναλάβουμε κάθε απαιτούμενη ενέργεια για τη συνολική αντιμετώπιση των κυκλοφοριακών - συγκοινωνιακών αναγκών του νησιού (σύνταξη νέων μελετών, σύνταξη Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, τροποποίηση Ρυμοτομικού κ.α.)» και το κάναμε! Ειδικότερα:
- Συντάξαμε 5 κυκλοφοριακές μελέτες για την Σφαιρία, την Καλαυρία και τους χώρους Χερσαίας Ζώνης Λιμένα (παραλιακές οδοί Πέρλιας - Νεωρίου και Ασκελίου)
- Συντάξαμε με χρηματοδότηση 29.760€ από το Υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (Σ.Φ.Η.Ο.)
- Συντάσσουμε με χρηματοδότηση 29.760€ από το Υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας Σχέδιο Αστικής Προσβασιμότητας (Σ.Α.Π.)
- Συντάσσουμε Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (Σ.Β.Α.Κ.)
- Δημοπρατούμε την μελέτη για την αποτύπωση και διόρθωση του Ρυμοτομικού του Οικισμού, με χρηματοδότηση 500.000€ από την Περιφέρεια Αττικής, η οποία θα αποτελέσει την βάση για την διαπλάτυνση των πεζοδρομίων στο κέντρο του Πόρου.
Εγκρίναμε κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για τις περιοχές της Καλαυρίας και του Αγ. Στεφάνου, καθώς και απαγορεύσεις κίνησης μεγάλων φορτηγών την θερινή περίοδο και αναμένεται η έκδοση σχετικού Φ.Ε.Κ. και για αυτές.
Παγιώσαμε την λειτουργία της δημοτικής συγκοινωνίας της Σφαιρίας επεκτείνοντας το ωράριό της και αναθέτοντας την λειτουργία της σε ιδιώτες οδηγούς, καθώς οι οδηγοί του Δήμου δεν επαρκούσαν για την κάλυψή του.
Παγιώσαμε την επιδοτούμενη συγκοινωνία με λέμβους (30.000€ + Φ.Π.Α.)την θερινή περίοδο προς/από τις περιοχές της Σφαιρίας και της Πελοποννήσου (Πλάκα, Αλυκή) και αναβιώσαμε το 2021 (μετά από 2,5 δεκαετίες) την «γραμμή» Ασκελίου - Μοναστηρίου.
Επιδοτήσαμε με 12.420€ + Φ.Π.Α. τα νυχτερινά δρομολόγια Πόρου Γαλατά (68€ καθαρά ημερησίως για τις ώρες 00:00 έως 05:00 από 1η Νοεμβρίου έως 30η Απριλίου), χωρίς δυστυχώς όλες τις χρονιές να εμφανιστεί ενδιαφερόμενος λεμβούχος για την ανάληψη της υπηρεσίας.
Κάναμε νέες διαγραμμίσεις σε όλο το οδικό δίκτυο με έμφαση στο κέντρο του νησιού και βάψαμε εκ νέου όλες τις διαγραμμίσεις που είχαν γίνει στην πρώτη μας θητεία
Υποβάλαμε πρόταση χρηματοδότησης 310.000€ στο Πρόγραμμα «Α. Τρίτσης» για την αγορά δεύτερου minibus για την δημοτική συγκοινωνία της Σφαιρίας, το οποίο θα έχει ηλεκτρικό κινητήρα.
Ζητήσαμε (χωρίς ανταπόκριση) από την Περιφέρεια Αττικής να καθορίσει τα σημεία αφετηρίας και τις στάσεις των κλάδων της άγονης γραμμής Νεωρίου και Ασκελίου / Μοναστηρίου, καθώς με Απόφαση του ΣτΕ κρίθηκε ότι οι αναγκαίες αυτές παράμετροι για την λειτουργία τους δεν ήταν ποτέ καθορισμένες. Και πιέσαμε (επίσης χωρίς ανταπόκριση) το Υπουργείο Μεταφορών να δώσει στον Δήμο μας την αρμοδιότητα καθορισμού των παραμέτρων αυτών, προκειμένου να λύσουμε εμείς το πρόβλημα και οι γραμμές να μπορούν να δημοπρατηθούν (οι Δήμοι των νησιών της Αττικής και των Σποράδων είναι οι μοναδικοί νησιωτικοί Δήμοι σε όλη την χώρα που δεν καθορίζουν μόνοι τους τις παραμέτρους των άγονων γραμμών αλλά τις καθορίζει η Περιφέρεια).
Τι θα κάνουμε την περίοδο 2024-2028:
Θα συνεχίσουμε στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση, αξιοποιώντας τις μελέτες που πλέον έχει στην διάθεσή του ο Δήμος, υλοποιώντας έναν συνολικό σχεδιασμό που ως ξεκάθαρο στόχο έχει να αντιμετωπίσει τα προβλήματα που δημιουργούνται τις περιόδους αιχμής από την είσοδο και κίνηση οχημάτων που ξεπερνάνε σε αριθμό τις αντοχές του νησιού.
Θα διατηρήσουμε την πεζοδρόμηση του κέντρου, την δημοτική συγκοινωνία της Σφαιρίας και την συγκοινωνία με λέμβους προς Ασκέλι, Νεώριο και Πλάκα - Αλυκή ως τους βασικούς άξονες για την διατήρηση της αναβαθμισμένης εικόνας και λειτουργικότητας του νησιού μας.
Θα συνεχίσουμε να πιέζουμε το Υπουργείο Μεταφορών και την Περιφέρεια για τον καθορισμό των παραμέτρων της άγονης γραμμής και, όταν αντιμετωπιστούν, θα επιδιώξουμε την δημοπράτηση δρομολογίων minibus 24 θέσεων και στις δύο γραμμές (Νεωρίου Ασκελίου / Μοναστηρίου) για τις μέρες και ώρες κατά τις οποίες δεν λειτουργούν δρομολόγια λέμβων.